Verkooptentoonstelling Surinaamse Maanden 2025
De zesde editie van de Surinaamse Maanden is een echte potpourri geworden, met een feestelijk tintje ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad Amsterdam. Het thema van dit jaar is: Culturele verbindingen tussen Amsterdam en Suriname. De opbrengst komt volledig ten goede aan het monumentale pand aan de Costerstraat 62 in Paramaribo – de plek waar Coffee Mama haar Caribbean Coffee schenkt.
Benefiet voor Surinaams erfgoed
De expositie van de Surinaamse Maanden, die dagelijks gratis te bezoeken is in de Amstelkerk, is een groepstentoonstelling met kunstenaars van Surinaamse afkomst die in Amsterdam wonen, én Amsterdamse kunstenaars met een sterke band en liefde voor Suriname.
Dit jaar is er speciale aandacht voor twee ‘stonfutus’ – steunpilaren van de Surinaamse beeldende kunst – wier levens nauw verbonden waren met zowel Amsterdam als Paramaribo. Beiden hebben zij hun sporen nagelaten in twee werelden, gescheiden door een oceaan:
– Nola Hatterman (Amsterdam, 1899 – Brokopondo, Suriname, 1984)
– Erwin de Vries (Paramaribo, 1929 – Paramaribo, 2018)
Deelnemende kunstenaars:
– Kenneth Beeker/B’ker
– Rinaldo Klas
– Noémi Beyer
– Guillaume Lo A Noe
– Gerda Dapper
– Rodney Lionarons
– Maikel Deekman
– Hugo Mayland
– Robbert Doelwijt
– Jané Pique
– Ken Doorson
– Djon Louis Seedorf
– Maartje Jaquet
– Roosje Verschoor
– Renée Koldewijn
Curator: Myra Winter
Adres: Amstelkerk, Amstelveld 10, Amsterdam
Toegang: Gratis op werkdagen én op maandagavond 7 en 21 juli en 4 augustus van 17.00 tot 19.30 uur.

Gemengde techniek op papier, uit zijn serie MEMO of Imagination MEMOS of Contemplation; een conceptueel kunstproject.

Noémi Beyer liet zich voor dit werk inspireren door een foto van haar voormoeder, afkomstig uit de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam. Dit leidde tot een reeks zeefdrukken die zij verwerkte in een installatie waarin zij niet alleen haar eigen verhaal vertelt, maar ook de verbinding legt tussen haarzelf en haar voorouder.
Deze installatie zal te zien zijn tijdens de Surinaamse Maanden, op een andere locatie.

Olieverf op doek, 30 x 40 cm
Dit werk maakt deel uit van een serie portretten van (Surinaamse) vrouwen die allen persoonlijk model hebben gezeten. De volledige serie is geschonken aan Stadsherstel, met het doel om via een veiling fondsen te werven voor Surinaams erfgoed.
Maikel Deekman toont zeer recent werk waarin hij voortborduurt op zijn eerdere project Shade Light Bundle, dat hij in 2023 presenteerde met zijn zeer herkenbare signatuur – het gebruik van pagni-stof. Dit jaar verbleef hij enkele maanden in Moengo, waar hij werkte aan een tentoonstelling bij Tembe Art Studio. Zijn nieuwste werk is ontstaan vanuit die ervaring en zal te zien zijn in wat hij zelf omschrijft als een ‘Tembe Style’.

Maikel Deekman, Shade Bundle, verschillende soorten hout en pangni stof uit 2023. Speciaal gemaakt en getoond tijdens de Surinaamse Maanden 2023.

Acryl op hardboard, 65 x 79,5 cm, 2001
Frimangron – de wijk waar Robbert Doelwijt opgroeide – is en blijft een onuitputtelijke inspiratiebron voor zijn werk. Speciaal voor de Surinaamse Maanden voltooide hij een 3D-werk van een erfwoning, waarmee hij opnieuw een ode brengt aan de Frimangron.

Acryl op doek, 85 x 80 cm, 2022
Uit de serie Koromanti
Ken Doorson is naast kunstenaar ook medeoprichter van Coffee Mama, waarin hij verantwoordelijk is voor de business development. Coffee Mama is gevestigd in een door Stadsherstel Suriname gerestaureerd pand aan de Costerstraat 62 in Paramaribo.

Gemengde techniek op papier, 30 x 21 cm, 2025
Voor dit werk liet Maartje Jaquet zich inspireren door Moeder Aarde – Mama Aisa – in collages, schilderijen en keramiek.

Op 8 februari jl. werkten Maartje Jaquet en Rinaldo Klas samen aan twee schilderijen in de patio van Readytex Art Gallery in Paramaribo. Deze twee bevriende kunstenaars hebben al vaker samengewerkt, zowel in Suriname als in Nederland. Eén van de werken bleef achter bij Readytex Art Gallery; het andere is te zien in de Amstelkerk.

Acryl en oliepastel op doek, 115 x 90 cm, 2025
Het vervallen huis van kunstenares Nola Hatterman (1899–1984) in Brokopondo, Suriname, zoals het er nu bijstaat, vormde de inspiratie voor dit werk. In een serie werken liet Renée Koldewijn zich inspireren door hardnekkige vooroordelen over Nola – waaronder: Ze hield niet van abstract.

Uit de serie Kings of Diversity Universal language: Little Kings and Queens of Diversity
Acryl op canvas, 30 x 24,5 cm, 2024
In het abstract-expressionistische werk van Rodney Brian Lionarons speelt zijn achtergrond – wie hij is en mag zijn – een grote rol. “Mi kumba te berie in Sranang, ma mi gro kon in Holland.” (“Ik ben geboren in Suriname, maar ik ben opgegroeid in Nederland.”)

Tempera en olieverf op linnen, 185 x 165 cm, 2024
In dit persoonlijke en symbolische werk verwerkt Guillaume Lo A Njoe de cirkel van zijn leven. Het besef dat hij nu ongeveer woont op de plek waar zijn moeder destijds verbleef toen zij zwanger van hem was in Amsterdam-Noord.

Olieverf op doek, 2022
Dit werk is een drieluik waarin kleur een symbolische rol speelt: geel staat voor de energie en het geluk van het leven, groen voor de natuur, en rood voor de liefde.
Daarnaast is ook zijn beeld De Schreeuw te zien, gemaakt van een mix van verschillende houtsoorten en ‘afval’.

Keramiek, 30 x 20 x 20 cm, 2020
Werken met klei is al van jongs af aan Jane Piqués passie. Haar keramiek wordt gekenmerkt door ogenschijnlijk zachte vormen die uitnodigen tot aanraking. In haar werk laat zij zich inspireren door haar Surinaamse achtergrond.

Olieverf en oliepastel op doek, 120 x 80 cm, 2024/2025
Het werk van Djon Louis Seedorf weerspiegelt thema’s als verandering en transformatie, maar ook herinneringen aan het verleden en zijn betrokkenheid bij toekomstige generaties.
Naast dit schilderij toont hij ook digitale gezeefdrukte prints op glas en aluminium.

Digitale print, 63 x 43 cm, 2016
Dit werk maakt deel uit van een kleurrijke fotoserie die Roosje Verschoor maakte tijdens haar verblijf in het Saramaccaanse dorp Botopasi.
In de tentoonstelling zijn ook tekeningen van Nola Hatterman (Amsterdam,1899- Paramaribo, 1984) te zien, afkomstig uit de collecties van Micky Oudkerk Pool en Marius Sterrenburg.
En werk van Erwin de Vries (Paramaribo, 1926- Paramaribo 2018) uit de collectie van Gudrun en Sabine de Vries en Marius Sterrenburg.

Houtskool, 24 x 34 cm, niet gedateerd
Uit de collectie van Marius Sterrenburg.

Aquarel met inkt, 2005
Erwin de Vries maakte dit ontwerp voor het monument ter nagedachtenis aan filmmaker en interviewer Theo van Gogh (1957-2004). Uit de collectie van Gudrun en Sabine de Vries.
Over de curator: Myra Winter (Amsterdam, 1961), ontwikkelde haar liefde voor de beeldende kunst in Suriname vanaf 1995 toen zij voor het eerst aankwam in Suriname. Zij werkte in het Surinaams Museum aan de tentoonstelling ‘Twintig jaar beeldende kunst in Suriname, 1975-1995’. In 1997 bracht zij voor het Stedelijk Museum Amsterdam de tentoonstelling naar Nederland. Voor de biografie over Erwin de Vries door Hanneke Oosterhof (verschijnt 2025) verricht ze aanvullend onderzoek. Voor het toekomstige Suriname Museum in Amsterdam is zij gastcurator.
Surinaamse Maanden
Sinds 2018 organiseert Stadsherstel Amsterdam, samen met diverse Surinameliefhebbers, benefietactiviteiten ten behoeve van het Surinaams erfgoed, waaronder de Surinaamse Maanden. Het programma bestaat uit lezingen, een verkoopexpositie, een veiling, een wandeling en een speciaal ingericht winkeltje.
Met dank aan: Nellie Bakboord, Robbert Doelwijt jr., Mickey Oudkerk Pool, Marius Sterrenburg, Anja Swart, Gudrun, Sabine de Vries en Myra Winter. De vrijwilligers van Stadsherstel Amsterdam en deelnemende kunstenaars
Meer weten over de Surinaamse Maanden? Klik HIER voor het volledige programma.