Keizersgracht 541
Keizersgracht 541, AmsterdamIn dit pand, of in het buurpand nr. 539, dat een tweeling was met nummer 541, woonde rond het einde van de 17e eeuw de Amsterdamse kunstschilder Gerrit Rademaker. Hij maakte onder andere een werk voor het Stadhuis op de Dam en heeft via zijn tekenlessen zijn vrouw leren kennen. Nu is in het pand een op antiek gerichte winkel gevestigd. Een winkel waar u goed terecht kunt om uw ‘Wunderkammer’ uit te breiden.
Hij heeft o.a. meegewerkt aan het stadhuis op de Dam
De meester-timmerman en katholiek Harmen Rademaker liet in 1673 op het lege perceel 4 huizen bouwen. Drie aan de Keizersgracht en één aan de Nieuwe Spiegelstraat. Alle vier de panden zouden later in eigendom van Stadherstel komen. Al was er toen niet echt meer sprake van panden, want op die plek stond aan de Keizersgracht alleen nog een begane grond met 1e verdieping. Harmen liet een tweeling bouwen op de nummers 541 en 539. In één van die panden ging hij met zijn gezin wonen.
De zoon van Harmen en Aaltje van Adelaer, de tekenaar en schilder Gerrit Rademaker (1671- 1711) heeft in zijn kinderjaren dus ook in dit huis gewoond. Gerrit gaf naast het schilderen en tekenen van architectuur, geschiedenis en portretten ook tekenles. In 1699 gaf hij tekenles aan Catharina Bloemert /Katrina Bloemaert (1670-1731) die in 1704 zijn vrouw werd.
Al was niet iedereen het daarmee eens, omdat hij de zoon van ‘maar een timmerman’ was. Maar hun liefde voor elkaar overwon dus blijkbaar.
Van Gerrits hand, in samenwerking met Jan Hoogsaat, is de allegorie op het stadsbestuur van Amsterdam boven de ingang van de burgerzaal van het stadhuis op de Dam. Ook heeft hij de rariteitenkamer van Levinus Vincent vastgelegd in 1706.
Recht op de gevel staande stoep
Dit 3,75 m brede huis had bij de bouw een halsgevel met vleugelstukken, een gebogen fronton en een lint met het jaartal 1673. In het voorhuis en boven de binnenhaard zijn op de plattegrond de insteken te zien. Er is een onverwarmde zijkamer. De trap was tegen de binnenhaard aangeplaatst, zodat deze niet alleen vanuit de hal- maar ook via het voorhuis en de gang was te bereiken.
Op het binnenplaatsje waren twee secreten met een kast ertussen. Op een van deze toiletten kon men direct vanuit de kamer komen, zonder de kou in te moeten. De keuken was in het achterhuis, met een klein provisiekeldertje en een slaapkamertje voor het keukenmeisje.
Het pand heeft nog steeds de recht op de gevel staande stoep die het kreeg bij de bouw in de 17e eeuw, het buurpand had die niet meer. Na de 2e wereldoorlog werden de panden 539 – 543 en Nieuwe Spiegelstraat 22 zó bouwvallig – ze helden te veel voorover – dat in 1959 uit voorzorg het bovenste deel werd afgebroken. Hierdoor zag deze hoek er toen wel erg verminkt uit.
In 1974 verwierf Stadsherstel de panden, met de opzet ze weer te herstellen in de oorspronkelijke toestand, en bij de restauratie in 1984 is de situatie van voor 1959 weer hersteld. Het pand kreeg toen een eenvoudige 18e eeuwse top van de werf van monumentenzorg.
Zebregs & Röell, Beeldende kunst – antiek
In dit pand en het buurpand rechts (543) is de firma Zebregs & Röell gevestigd. Zij presenteren beeldende kunst en antiek van verre kusten. De collectie, één van de meest spectaculaire op dit gebied, is zorgvuldig samengesteld door Guus Röell en Dickie Zebregs.
Guus Röell, expert in kunst en antiek die zijn fundamenten in de vroegere koloniën heeft, laat de grote diversiteit van de wereldkunstgeschiedenis zien. Zijn collectie omvat beeldende kunst en meubels, zeldzame kunstvoorwerpen en antiek uit Amerika, Afrika, China, Japan en Zuidoost-Azië. Röell is gespecialiseerd in de kleurrijke geschiedenis van overzeese verkenningen tijdens het tijdperk van ontdekkingen van de 16e tot de 19e eeuw.
Dickie Zebregs is gespecialiseerd in taxidermie-, natuurhistorische en Wunderkammer-objecten en zoekt naar de mooiste Victoriaanse, 19e-eeuwse taxidermische displays en koepels. Ook zoekt Zebregs naar de wonderen van de natuurlijke en menselijke wereld, die in uw eigen wunderkammer kunnen worden geplaatst.
Met hun verfijnde smaak, neus voor zeldzaamheid en uniek vakmanschap bij zaken als historische kaarten, fijne penseelvoering en perfect houtsnijwerk, presenteren zij u de mooiste en meest gewilde stukken van absolute museumkwaliteit uit verre kusten. Zebregs en Röell realiseren zich dat sommige objecten in hun collectie voor sommigen ‘moeilijk’ zijn, maar ze proberen meerdere kanten van de geschiedenis te verklaren, zowel vanuit westerse als vanuit andere perspectieven.
Bronnen:
Archief Stadsherstel
Stadsarchief Amsterdam
Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed
Beeldbank Rijksmuseum
Delpher
Aan dit project hebben meegewerkt:
Restauratiearchitect: Prins B.V.
Restauratieaannemer: Schakel & Schrale B.V.