Posthoornkerk locatie voor Surinaams kunstproject

De Surinaamse kunstenaars Ramon Bruyning en André Sontosoemarto werken op dit moment als artists-in-residence aan een kunstwerk op de schutting om de steiger van de in restauratie zijnde Posthoornkerk. Dit doen zij in opdracht van Stadsherstel en de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam.
De kunstenaars verblijven drie maanden in Nederland in het kader van een kunstproject dat mede mogelijk is gemaakt door het Fonds BKVB, de Mondriaan Stichting, de Nederlandse ambassade in Suriname en het CBK ZO, Amsterdam.
De afgelopen maanden hebben zij gewerkt in Amsterdam Zuidoost (o.a. schilderingen op veegwagens van het stadsdeel) en in Amsterdam Noord (een schildering op een oude Duitse stadsbus bij de ingang van de Tolhuistuin) voordat zij begonnen aan het schilderwerk rondom de Posthoornkerk.
Een onderdeel van het project is de tentoonstelling Schaafijs en wilde bussen, in eerste instantie getoond in Fort Nieuw Amsterdam in Suriname, en vervolgens in het CBK ZO in Amsterdam en in Heden, kunst van nu in Den Haag. Over enige tijd zal de tentoonstelling doorreizen naar het CBK Rotterdam.
De tentoonstelling geeft, net als de gelijknamige publicatie, een impressie van een informele en in Nederland nog weinig bekende kunstvorm, die in de jaren zeventig in Suriname ontstond. Ook vertelt zij de geschiedenis van deze vorm van straatkunst en presenteert ze werk van de belangrijkste kunstenaars.
Deze nieuwe vorm van populaire kunst is vooral in de hoofdstad Paramaribo te vinden. Op particuliere ‘wilde’ bussen en op schaafijskarretjes werden schilderingen en teksten aangebracht die in de loop van de tijd steeds uitbundiger werden. Tegenwoordig bloeien deze vormen van straatkunst als nooit tevoren. Honderden bussen en schaafijskarren vormen een rijdende tentoonstelling met afbeeldingen van Afro-Amerikaanse en Indiase sterren, treinen, trompetten en gekalligrafeerde teksten. Soms worden ook complete gebouwen ingepakt in enorme hyperrealistische reclameschilderingen.