Het collectief Wanderwelle (Alexander Bartels en Phil van Dulm) presenteert hun nieuwe album 'Wat gebeurde er met Sergeant Massuro?', tijdens een veelzijdig programma rondom ‘metamorfosen’.
Van Ovidius tot Kafka: voorbeelden van metamorfosen in de literatuur zijn wereldberoemd. Maar hoe zien literaire metamorfosen er vandaag de dag uit?
Op donderdagavond 11 april presenteert collectief Wanderwelle (Alexander Bartels en Phil van Dulm) hun nieuwe album Wat gebeurde er met Sergeant Massuro?, tijdens een veelzijdig programma rondom ‘metamorfosen’. De inspiratiebron voor het album is het gelijknamige verhaal van Harry Mulisch, waarin een soldaat een metamorfose doormaakt en versteent. In de verschijning van dit album zagen Wanderwelle en SLAA de ideale aanleiding voor een literaire en muzikale avond over metamorfosen.
Met welke metamorfosen houden schrijvers van nu zich bezig en hoe uit zich dat in hun werk? SLAA vroeg verschillende schrijvers en artiesten hier hun licht op te laten schijnen.
Op een avond over metamorfosen mag een performance van Steff Geelen niet ontbreken. In november 2023 verscheen bij Wintertuin het chapbook De splitsingen, een korteverhalenbundel waarin magische metamorfosen de levens van de personages ontwrichten. Mohammed Benzakour schrijft speciaal voor deze avond een verhaal over metamorfose. Tom Hofland draagt voor uit zijn nieuwe verhalenbundel Een stroopgraf voor de bij en je kunt luisteren naar poëzie van Radna Fabias. Uiteraard brengt Wanderwelle muziek van het nieuwe album ten gehore.
De presentatie van de avond is in handen van Alma Mathijsen.
Radna Fabias (1983) is geboren en getogen op Curaçao. Ze studeerde af op de HKU in Utrecht en maakte haar debuut als dichter met de bundel Habitus, waar ze de C. Buddingh’ prijs, de Awater Poëzie prijs, de Herman de Coninck prijs en de Grote Poëzieprijs mee won. Ze werd door de Volkskrant uitgeroepen tot het literair talent van 2019. Fabias’ stijl kenmerkt zich door een grote afwisseling, zowel inhoudelijk als
stilistisch. Habitus is in het Engels, Frans, Spaans, Arabisch en Duits vertaald. Fabias vertaalt zelf poëzie van Nobelprijswinnaar Louise Glück en Warsan Shire.
Mohammed Benzakour (Marokko, 1972) is schrijver, socioloog, journalist en ‘de enige Reviaan van Marokkaanse origine’. Hij geniet faam als eigenzinnige opiniemaker over hoofdzakelijk kwesties op het breukvlak van klimaat en cultuur. Door velen wordt hij of verguisd óf bejubeld – een positie waar hij trots op is. Momenteel werkt Benzakour aan een nieuwe roman en verzorgt hij de feuilleton-rubriek ‘Dagboek van een Visser’ voor NRC, schrijft hij een serie over zijn overleden vader voor de Volkskrant, is hij bestuurslid van het Natuurhistorisch Museum, vaste columnist voor het Literatuurmuseum en presenteert hij het radioprogramma “Bonjour met Benzakour”. Verder is Benzakour fervent imker, visser, vogelaar, schaker, amateur-astronoom.
Steff Geelen (1995) is schrijver en performer met een achtergrond in sociologie. Hen schrijft proza, poëzie, non-fictie en theater, ook maakt hen interdisciplinair werk en performances. Steff put inspiratie uit fantastische literatuur en het horror genre om macht, lichamelijkheid, metamorfose en het individu tegenover het collectief te onderzoeken. Daarnaast duikt hen graag de archieven in voor het doen van historisch onderzoek. Hen is als coach en maker betrokken bij Poetry Circle Nowhere en zit in een ontwikkeltraject van Wintertuin.
Tom Hofland (1990) woont in Antwerpen/Rotterdam. Hij schrijft korte en lange verhalen, toneel en reclameteksten en maakt podcasts voor o.a. de VPRO. Hij draagt met liefde en regelmaat voor uit eigen werk, praat bijeenkomsten aan elkaar en interviewt op en buiten het podium. Hij houdt niet van katten, maar wel van de meeste andere dieren. Hij gelooft niet in spoken, maar heeft er wel angst voor. Zijn lovend ontvangen debuutroman Lyssa verscheen 21 maart 2017 bij Uitgeverij Querido en werd bekroond met het C.C.S. Crone Stipendium. Eind 2017 werd Tom uitgeroepen tot ‘het literaire talent van 2018‘ door De Volkskrant.
Alma Mathijsen (1984) schreef vier romans, een novelle en een verhalenbundel. In 2011 verscheen haar debuutroman Alles is Carmen, gevolgd door De grote goede dingen (2014). In 2017 verscheen Vergeet de meisjes, dat lovend werd ontvangen en op de shortlist van de BNG Bank Literatuurprijs terechtkwam. De novelle Ik wil geen hond zijn (2019) is een gedurfd verhaal over een vrouw die besluit dat ze wil veranderen in een hond om zo herenigd te worden met haar ex-geliefde. De Duitse editie is verschenen in 2021, de Roemeense vertaling is in ontwikkeling. In het autobiografische boek Bewaar de zomer (2020) reflecteert Mathijsen op taal, volwassen worden en verlies. Het werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs.
Het collectief Wanderwelle, bestaande uit Alexander Bartels (1993) en Phil van Dulm (1993), werkt met geluid en beeld. Voor al hun projecten laten zij zich inspireren door hun academische achtergronden in geschiedenis, kunstgeschiedenis en geneeskunde. Hun muziek bevindt zich in het schemergebied van onheilspellende ambient en experimentele muziek die ze ten gehore brengen met een groot arsenaal aan elektronische, akoestische en zelfgemaakte instrumenten. In korte tijd raakten ze bekend door hun vinylalbums en liveoptredens in o.a. Koninklijk Theater Carré, Paradiso, De School, Tresor, Eye Filmmuseum. Momenteel verschijnt hun op de klimaatcrisis geïnspireerde albumtrilogie op het prestigieuze, Amerikaanse label Important Records. In 2021 verscheen hun graphic novel De duizendpoot (Concertobooks). Afgelopen zomer ging Wanderwelle’s film The Four Nightmares en een bijbehorende video-installatie in première in het Eye Filmmuseum. The Four Nightmares werd geselecteerd voor een Gouden Kalf en de Debuutcompetitie van het NFF. Op 18 maart 2022 trad Wanderwelle op tijdens Op de Schans.