In High Voltage klinkt een selectie van de beste muziek uit het hedendaagse repertoire van Black Pencil, waarin verschillende karakters elkaar afwisselen en aanvullen. Het ensemble wordt vergezeld door aanstormende talenten die je in 2023 in de gaten wilt houden.
Pure polyfonie en humor in het werk Martijn Padding, virtuositeit en ritmische precisie van Klas Torstensson, de rijke klankkleuren van Yannis Kyriakides, mechanische patronen en de eindeloze kracht van Louis Andriessen.
In ‘Baldwine Close Ups’ onderzoekt Martijn Padding pure polyfonie op een substantiële manier, met behulp van renaissance technieken zoals canon en palindroom, toegepast in polyfonie: harmonische taal gebaseerd op modaliteit maar in een chromatisch kader geplaatst. In een van de vijf delen van het werk wordt het leven van de intrigerend Engelse componist John Baldwine (16de eeuw) op aanstekelijke manier verteld.
De Nederlands-Zweeds componist Klas Torstensson richt zich op de brede waaier van kleuren, speeltechnieken en geluidsmogelijkheden van Black Pencil. Zijn stuk ‘Colour Consort’ is virtuoos en opzwepend.
Het werk van Yannis Kyriakides is een werk geïnspireerd door het landschapkunstwerk ‘Observatorium’ (Lelystad) en gebaseerd op de onmetelijkheid van tijd. De basis van het stuk is een periodiek elektronisch geluid dat aansluit bij de cycli van de turbines die de locatie omringen. Hieroverheen weerspiegelen cycli van uitzettend en samentrekkend harmonisch materiaal de seizoenscycli, en elk instrument smeedt daarin zijn eigen individuele elastische tijd. Dit in tegenstelling tot het iconische werk van Louis Andriessen vol mechanische patronen en eindeloze kracht; high energy!
Florence Anna Maunders (1978): Muurhagedis (2022)
voor bloklfuit, panfluit, altviool, accordion, slagwerk
Martijn Padding (1956): Baldwine Close ups (2018) *
voor bloklfuit, panfluit, altviool, accordion, slagwerk
Klas Torstensson (1951): Colour Consort (2019) *
voor bloklfuit, panfluit, altviool, accordeon, slagwerk
Paul Schauenburg (2000): Borromean Rings (2021)
voor bloklfuit en elektronica
Aart Strootman (NL, 1987): Sea Level (2022) **
voor blokfluit, panfluit, altviool, accordeon, slagwerk
Yannis Kyriakides (1969): Observatory (2022) **
voor blokfluit, panfluit, altviool, accordeon, slagwerk en elektronica
Louis Andriessen (1939): Workers Union (1975)
versie voor bloklfuit, panfluit, altviool, accordion, slagwerk
* In opdracht van het Fonds Podiumkunsten
** In opdracht van de Provincie Flevoland
Ensemble Black Pencil
Jorge Isaac – blokfluit
Matthijs Koene – panfluit
Esra Pehlivanli – altviool
Marko Kassl – accordeon
Enric Monfort – slagwerk
Special guest: Paul Schauenburg – blokfluit
Sit Fast is de gloednieuwe concertserie van Black Pencil, een internationaal en veelzijdig ensemble met een verrassende bezetting. De titel van de serie is afkomstig van een werk van de Renaissance-componist Christopher Tye (c.1505-1572). Sit Fast betekent zoveel als ‘stevig zitten’ en luisteren. Aan het eind van Sit Fast schreef hij: ‘Sing true and fear not for I am true and fear not’. Men kan niet dromen van een beter motto in de muziekuitvoering!