Schuberts Schwanengesang in nieuw romantisch jasje

Muziek

za 27 sep.
voorbij
Agenda Schubert
  • Toegangsprijs Concertkaartje met consumptiebon(nen) € 14,95
    Kaartje met consumptiebon(nen) en boek Schwanengesang (voorbestelling; afhalen bij concert) € 24,95
    Kaartje met consumptiebon(nen) en boek Die schöne Müllerin (afhalen bij concert) € 24,95
    Kaartje met consumptiebon(nen) oudgediend, generatie Z of anderszins minder geprivilegieerd € 1,00
  • Extra info 14.30 uur: Zaal open
  • Website https://www.schubert.nl/2025/06/04/schwanengesang/ »
  •   Kaartverkoop
Wanneer Tijd Waar  
za 27 sep. 14:30 Posthoornkerk Kaartverkoop
Posthoornkerk - buiten gevel
Posthoornkerk
Haarlemmerstraat 124-126
1013EX Amsterdam

In de Posthoornkerk wordt Schuberts derde en laatste cyclus, Schwanengesang, op bijzondere wijze uitgevoerd tijdens een concert dat ook een boekpresentatie is.

Romantischer kan bijna niet: Schuberts laatste liederen zoals Ständchen en Der Doppelgänger door zeer lyrische tenor en schitterende pianiste op basis van boek met nieuwste inzichten en (dus) met veel gevoel én dramatiek in een schitterende omgeving.

Ook dit concert is tevens een boekpresentatie. De voorbereidingen van het concert waren daarom ook een grote hulp bij het schrijven van het boek. Het boek over Schwanengesang biedt net als dat over Die schöne Müllerin meer informatie over het werk dan enig ander boek.

Programma:

Franz Schubert

Uit Schwanengesang D 957, op tekst van Rellstab

1            Abschied

2            Kreigers Ahnung

3            Frühlingssehsucht

4            Ständchen

5            Aufenthalt

6            Liebesbotschaft

Uit Schwanengesang D 957, op tekst van Seidl:

7            Die Taubenpost D 965A

Uit Schwanengesang D 957, op tekst van Heine

8            Das Fischermädchen

9            Die Stadt

10          Am Meer

11          Der Doppelgänger

12          Ihr Bild

13          Der Atlas

Uitvoerenden:

Irina Sisoyeva is pianiste, begeleidster, repetitor en vocal coach. Zij werd geboren in Samara, Rusland en won prijzen in de Kabalevsky kinderconcours en het Volga pianoconcours voordat zij met onderscheiding afstudeerde aan het Staats Conservatorium van St. Petersburg in 1994 (Master). Zij voltooide haar postdoctarale graad in 1996 (Aspirantura).

In Rusland trad Irina op als soliste met de staatsorkesten in Samara, Volgograd, Vladovostok en St. Petersburg, gaf solorecitals en werkte ze als pianiste en begeleider bij het Filharmonisch Orkest van Vladivostok en de Opera van Vladivostok. Tussen 2001 en 2011 was Irina werkzaam als begeleider, repetitor en vocal coach bij Opera Studio Nederland. Ook werkte zij voor Opera Trionfo, Opera Zuid, Opera Minora, Opera aan Zee, Supierz Arts Management, Tact Arts Management en de James McCray Voice Studio en de Weense Staatsopera

Van 2010 (tot 2017) heeft Irina gewerkt als koorrepetitor voor De Nationale Opera en vanaf hetzelfde jaar treedt zij regelmatig op als productierepetitor bij operaproducties, ook voor ander organisaties. Ook heeft zij gewerkt met het Nederlands Philharmonisch Orkest, Concertgebouw Amsterdam, het Gergiev Festival in Rotterdam, het Grachten Festival in Amsterdam, Nederlands Kamerkoor, Capella Amsterdam, Rotterdams Concertkoor.

Irina heeft ook gewerkt als pianist en als coach voor Russische opera bij het Internationaal Vocalisten Concours summer school en werd uitgenodigd om Russische Opera masterclasses te geven voor de Opera Studio Toulouse. Zij werkt regelmatig als taalcoach met vele professionele koren in Nederland en met bezoekende internationale operazangers.
Vanaf september 2025 is zij vast verbonden aan De Nationale Opera.

Dré de Man is een lyrische tenor. Hij begon op zijn tiende Gregoriaans te zingen in het kerkkoor te Chevremont. Tijdens zijn studie Nederlands maakte hij bij colleges van Willem Wilmink onder meer kennis met de gedichten van Heine en zo ontstond zijn nimmer aflatende liefde voor Lieder. Tijdens zijn studie schreef hij een scriptie over de veranderingen bij de overgang van het classicisme naar de romantiek aan de hand van de muziek van Schubert en bestudeerde hij de muziekgeschiedenis. Dat laatste kwam goed van pas toen hij in 1986 radioredacteur werd bij het blad KRO-Studio. Daar schreef hij af en toe toelichtingen bij klassieke werken.

In 1995 nam hij zijn eerste zanglessen en in datzelfde jaar begon hij te zingen in het Kammerchor Bad Bentheim. Na terugkeer in Nederland volgde een deelname aan de groep Opera Prullaria. Vanaf 1998 geeft hij regelmatig concerten, tot enkele jaren geleden uitsluitend voor vrienden en kennissen. De laatste jaren heeft hij echter vooral ten gevolge van de gunstige effecten van sportactiviteiten opmerkelijke vocale progressie geboekt, zodat hij het werk op het esthetische en interpretatieve niveau kan uitvoeren dat het vereist. Doordat hij vlak bij de Duitse grens geboren is en enkele jaren in Duitsland gewoond heeft, is zijn kennis en uitspraak van de Duitse taal vrijwel op het niveau van een native speaker.

Van 2010-2013 schreef hij recensies van liedconcerten voor zijn site Du holde Kunst. Ook interviewde hij in het kader daarvan hij meerdere zangers en pianisten, waaronder Peter Schreier, Robert Holl, Christoph Prégardien, Maarten Koningsberger en Julius Drake. Vanaf 1998 werkte hij samen met Irina, die in deze veel meer een docente dan begeleidster was en die een zeer grote inspiratie vormde.

Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren en het webverkeer te analyseren. De analytische cookies zijn volledig geanonimiseerd en worden niet gedeeld. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Ok, ik wil verder".
instellingen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om statistieken van de website bij te houden. De analytische cookies zijn volledig geanonimiseerd en worden niet gedeeld. Tevens wordt het laatste octet van het IP-adres automatisch gemaskeerd.