Expositie 'Scheur en Kleur' door Frans van Lier.
Van 3 december t/m 2 januari exposeert oud-journalist Frans van Lier (1935) tijdens de tentoonstelling ‘Scheur & kleur’ ruim vijftig ‘recollages’ in de Amstelkerk aan het Amstelveld in Amsterdam. Recollages zijn originele kunstwerken op paneel of canvas, samengesteld uit snippers van afgescheurde affiches. Fragmenten van menselijke gezichten, gedeelten van woorden, losse letters en segmenten kleur vormen daarin nieuwe beeldcomposities met een sterke expressiviteit, soms ruig en fors, soms tonalistisch en dromerig.
Na een leven als journalist en schrijver begon Frans van Lier (1935) in de jaren negentig foto’s te maken van gescheurde affichefragmenten op Amsterdamse muren. “Ik was gefascineerd door de abstracte ‘readymades’ van gefragmenteerde letters en menselijke gezichten”, vertelt hij. “Oorspronkelijke (commerciële) boodschappen werden vervangen door mysterieuze surrealistische taferelen van verval, frustratie en verlatenheid.”
Zijn foto’s noemde hij ‘boba’, ontleend aan een scheurrestant van Rabobank, naar treffende analogie van ‘merz’, zoals Dadaïst Kurt Schwitters zijn kunst noemde naar het overblijfsel van Kommerzbank. In de Amstelkerk rouleren 72 van deze ‘boba’ op een scherm.
In 2005 liet Van Lier zijn decollage-foto’s achter zich en begon hij zelf recollages te maken. Het materiaal daarvoor verzamelt hij in de stad. Regelmatig neemt hij pakketten losgetrokken affiches mee naar huis, om vervolgens als een soort archeoloog de verschillende lagen af te pellen. “Geen groter geluk als zich daartussen een flard van een gezicht, tekst of vorm openbaart waar ik iets mee kan”, aldus de kunstenaar.
Frans van Lier (1935, oud-journalist) maakte tussen ca. 2000 en nu vele tientallen tableaus in diverse formaten waarop fragmenten van gezichten, van woorden en van letters, alle afkomstig van op schuttingen en muren vervallen affiches, tot nieuwe abstracties bijeen zijn gebracht. Alle recollages zijn te koop.
Eerder fotografeerde Van Lier zulke taferelen in de stad, waar anonimi hun scheurwerk hadden gedaan. Ruim zeventig van die foto’s zijn tijdens de tentoonstelling te zien op een videoscherm.


