Erard Ensemble: Een reis door Europa

Muziek

di 18 okt.
voorbij
 - Copyright Bas Uterwijk 2018 Copyright Bas Uterwijk 2018
Wanneer Tijd Waar  
di 18 okt. 2022 20:00 Amstelkerk Kaartverkoop
Amstelveld 10 Amsterdam Nieuw
Amstelkerk
Amstelveld 10
Amsterdam

Het Erard Ensemble verkent al zo'n 15 jaar het kamermuziekrepertoire uit de 19de eeuw aan de hand van de klank van een authentieke Erard vleugel uit 1851. Beleef deze bijzondere ervaring met ons mee in onze bijzondere monumenten.

  1. Robert Schumann – Stücke im Volkston, opus 102, voor cello en piano
  2. Frédéric Chopin – Drie Mazurka’s
  3. Ralph Vaughan Williams – The Lark Ascending voor viool en piano
  4. Felix Mendelssohn – Hebriden Overture, bewerkt voor viool, cello en piano -vierhanden
  5. Bedrich Smetana – Pianotrio in g, opus 15

 

In de 19de eeuw ontstond er grote interesse in volksverhalen (zoals verzameld door de gebroeders Grimm) en in volksmuziek. Ook grote componisten raakten hiervan in de ban. Robert Schumanns Stücke im Volkston voor cello en piano zijn er een mooi voorbeeld van. Frédéric Chopin drukte zijn heimwee naar zijn moederland Polen graag uit in muziek, waarvan zijn, soms vrolijke, soms melancholische Mazurka’s getuigen. De Engelse componist Ralph Vaughan Williams genoot van de klanken van de natuur: zijn beroemde The Lark Ascending voor viool en piano verbeeldt de zang van de leeuwerik die opstijgt in het liefelijke Engelse landschap. Felix Mendelssohn was, zoals velen met hem in het begin van de 19de eeuw, gefascineerd door Schotland; de romantiek van een voor-christelijk verleden, verlaten kastelen en door mist en regen verborgen hooglanden sprak hem bijzonder aan. Hij maakte op jonge leeftijd een reis naar de Hebriden, een eilandengroep voor de westelijke kust van Schotland. Deze reis inspireerde hem tot het componeren van de Hebriden Overture, een van Mendelssohns bekendste stukken. U hoort dit geliefde werk in een bewerking voor viool, cello en piano-vierhanden (m.m.v. Patricia Verhagen, piano)

Het programma eindigt in Tsjechië met het magistrale Pianotrio van Bedrich Smetana. Het pianotrio werd door Smetana in een opwelling van verdriet over het overlijden van zijn kleine dochtertje gecomponeerd. Toch is het niet alleen kommer en kwel: ook optimistische en lichte passages spelen een belangrijke rol in de fantastische werk.

Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren en het webverkeer te analyseren. De analytische cookies zijn volledig geanonimiseerd en worden niet gedeeld. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Ok, ik wil verder".
instellingen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om statistieken van de website bij te houden. De analytische cookies zijn volledig geanonimiseerd en worden niet gedeeld. Tevens wordt het laatste octet van het IP-adres automatisch gemaskeerd.