In Barok à la Folk neemt ensemble Black Pencil je mee op een grensvervagende muzikale reis waarin barokke meesterwerken en volksmuziek uit diverse culturen samensmelten tot een virtuoos en verrassend geheel.
Een reis door volksmuziek en barokke pracht.
Muziek is grenzeloos. Door de eeuwen heen hebben componisten zich laten inspireren door de volksmuziek die hen omringde. In Barok à la Folk duikt Black Pencil in de intrigerende verbindingen tussen barokmuziek en de rijke tradities van volksmuziek uit verschillende culturen. Een programma dat sprankelt van virtuositeit, emotie en verrassingen.
Folk-geïnspireerde muziek is altijd al een onuitputtelijke bron van inspiratie voor Black Pencil. Het ensemble laat zich verleiden door de zeggingskracht van volkselementen: de ene keer uit dit zich gecompliceerd, rauw en krachtig, de andere keer subtiel, zacht en in eenvoud. In Barok à la Folk vieren de vijf musici met hun scala aan instrumenten hoe volksmuziek niet alleen de barokke meesters beïnvloedde, maar ook vandaag de dag blijft fascineren en ontroeren.
Het neemt je mee op een muzikale ontdekkingsreis, waar twee werelden hand in hand gaan en grenzen vervagen. Laat je tijdens dit concertprogramma verrassen door de veelzijdigheid en perfecte harmonie van barok en folk. Beleef de samensmelting van deze culturen, samen met Ensemble Black Pencil.
Volksmuziek in barokke klanken: Black Pencil’s reis door landen en tijden
Op het programma staan meesterwerken zoals Georg Philippe Telemann’s Concerto alla Polonese en Ouverture burlesque, Jean Hotteterre’s La Nopce Champêtre en delen uit Henry Purcells bruisende The Fairy Queen. Daarnaast maakt Black Pencil ruimte voor prachtige baroktraditionals uit Ierland en Scandinavië en Oud-Slavische traditionele liedjes. Elk werk krijgt de unieke Black Pencil-touch: een speelse combinatie van traditionele instrumenten en verrassende arrangementen.
Telemann, een meester in het verweven van internationale stijlen, toont in dit programma zijn fascinatie voor Poolse en Turkse volksmuziek. Jean Hotteterre’s werk, oorspronkelijk geschreven voor musette (een elegante Franse doedelzak), krijgt een verrassende twist met de betoverende klanken van de accordina. The Fairy-Queen is een semi-opera van Henry Purcell; een zogenaamd “Restauratiespektakel”. Black Pencil zoomt in op het volkskarakter van enkele spannende dansen.
Over Black Pencil
Black Pencil is een game changer band met meer dan duizend jaar muziekgeschiedenis als speelveld. De mogelijkheden van een enorme collectie blokfluiten, panfluiten, altviool, accordeon en percussie zijn eindeloos – net als de nieuwsgierigheid en fantasie van de vijf musici.
Het internationale ensemble, geworteld in Flevoland, is een graag geziene gast in klassieke concertzalen en op podia en festivals in Nederland, maar ook in Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Ierland, Turkije, Denemarken, Indonesië en Venezuela. De musici organiseren eigen concertseries in Amsterdam en Almere en werken o.a. samen met andere gezelschappen, Land Art Flevoland en Schokland UNESCO Werelderfgoed.
Het ensemble daagt zichzelf voortdurend uit om nieuw werk te genereren en nodigt hiertoe vooraanstaande en nieuwe componisten uit, vanuit alle windstreken van de wereld. Met respect, kennis en verfijning wordt de mooiste muziek van haar historische plek getild en in een verfrissend nieuw daglicht gebracht. Sinds de oprichting van de groep in 2010 zijn er 500 nieuwe stukken gecomponeerd voor Black Pencil. De band heeft met succes verschillende albums uitgebracht. Recente projecten verbinden Black Pencil met de werelden van virtual reality, theater, dans en landschapskunst.
Jorge Isaac (blokfluit)
Matthijs Koene (panfluit)
Esra Pehlivanli (altviool)
Marko Kassl (accordeon)
Enric Monfort (slagwerk)