Kunstexpositie in de Amstelkerk
Carien Engelhard (Amsterdam, 1949 – Rietveld academie Beeldhouwen 1976), exposeert werk uit verschillende jaren. Herkenbare constanties zijn haar tekenhandschrift, een fascinatie voor donker en licht en werk dat balanceert op het grensvlak van plat en ruimtelijk. Haar keuze voor diverse materialen en technieken, hangt hier ook mee samen.
Gezicht op de Amstelkerk is haar eerste werk in gouache (1970), toen haar leraar schilderen Jos Rovers die aan de overkant aan de Prinsengracht woonde en werkte, haar het uitzicht op de kerk in de sneeuw liet schilderen.
Een reis naar Suriname in 2006 en een tocht door het oerwoud resulteerde in de serie Surinaams blad. Kleine, buiten in de natuur gemaakte schetsen dienden soms jarenlang als inspiratiebron.
Jarenlang heeft zij getekend en geschilderd bij projecten in de baggerwereld, als ook bij bouwwerkzaamheden bij het ontstaan van IJburg en werkzaamheden bij de aanleg van de metro in Amsterdam. Enkele van deze tekeningen behoren tot de collectie van de Gemeente Amsterdam. Een olieverfschilderij gebaseerd op een sleephopperzuiger hangt als abstractie in de expositie.
Kalligrafie lessen in Xiamen (China 2016-2017) en Nara (Japan 2019) en Nederland leerde haar de basisbeginselen van verschillende soorten kalligrafie. Ook de achterliggende filosofieën spreken haar erg aan.
De opening van de expositie van Carien Engelhard wordt op 27 september muzikaal verricht door het Francis Poulenc Ensemble. Zij zullen het sextet van Poulenc spelen.