Women and the Starry Night nodigt luisteraars uit om, samen met de musici, een stille en intieme reis te maken langs vrouwelijke perspectieven, sterrenlicht en de poëzie van het onzichtbare.
Women and the Starry Night brengt vrouwelijke componisten, de poëzie van de nacht, en de verbeelding van de sterrenhemel samen in een intiem programma waarin subtiliteit, ruimte en toeval centraal staan.
Centraal staat Wilma Pistorius’ semi-interactieve, semi-theatrale Secret Compartment (2022) voor speelgoedpiano’s en muziekdoosjes. Het werk opent een speelse ceremonie van toeval waarin publiek en musici samen de richting van de muziek bepalen.
Rondom dit middelpunt ontvouwt zich een veelzijdig universum van vrouwelijke perspectieven en nachtelijke resonanties. Pistorius’ cellowerken – het introspectieve Intermezzo en delen II & III van ADA, geïnspireerd door Ada Lovelace, pionier van het computerprogrammeren en onverwachte voorouder van hedendaagse ruimtevaarttechnologie – vormt een lyrische verbinding tussen menselijk denken en kosmos.
John Cage’s fluisterende sterrenconstellatie Etudes Boreales I brengt een pianistische waarneming van stilte en structuur, terwijl Takemitsu’s dromerige Orion een zachte lichtbundel opent naar de kosmos.
Vanessa Lann’s Seasons in the Glass Garden (twee delen) laat een fragiel, glinsterend micro-universum oplichten, en Anne Veinbergs Untitled biedt een moment van improvisatorische helderheid dat voortkomt uit het nu.
Programma:
Wilma Pistorius – Intermezzo (cello solo)
Wilma Pistorius – Secret Compartment (toy piano & music box)
John Cage – Etudes Boreales I (solo piano)
Wilma Pistorius – ADA mvt II and III (solo cello)
Anne Veinberg -Untitled
Vanessa’s Lann –Seasons in the glass garden – 2 mvts
Toru Takemitsu – Orion