Pianist Koenraad Spijker speelt romantische pianomuziek van Chopin en zijn Russische tegenhanger Alexander Skrjabin.
Koenraad heeft in zijn onderzoek naar Aleksandr Skrjabin laten zien hoe Skrjabins muziek zich niet alleen muzikaal, maar ook filosofisch ontwikkelde, sterk beïnvloed door mystiek en theosofie. In zijn vroege werken, zoals de preludes die tijdens dit recital worden gespeeld, hoor je nog duidelijk de invloed van de romantische traditie, met korte, expressieve stukken. Deze vroege werken hebben een lyrisch karakter dat doet denken aan Chopin, maar Koenraad benadrukt hoe Skrjabins latere stukken steeds meer gevuld raakten met zijn spirituele en mystieke ideeën.
Skrjabin raakte geïnspireerd door de theosofie, een filosofie die eenheid tussen mens en kosmos zoekt. Dit komt terug in zijn muziek, waarin hij nieuwe harmonieën en vormen verkent om deze mystieke wereld weer te geven. In het Poème-nocturne op. 61, dat ook op het programma staat, zie je hoe Skrjabins muziek en spirituele visie samenkomen. Dit stuk, waarin de grens tussen droom en realiteit vervaagt, heeft een bijna bovennatuurlijke sfeer, wat typerend is voor zijn latere werk. Het recital neemt je zo mee op een reis door Skrjabins ontwikkeling, van zijn vroege, Chopin-achtige stijl naar de meer complexe, mystieke muziek die zijn latere composities kenmerkt.
Programma:
Chopin: Nocturnes
Skrjabin: Preludes | Feuillet d’album | Poème-Nocturne
Chopin: Barcarolle op. 60