Ontmoet onze drie nieuwe huurders in De Hallen
Slenterend door de passage van Hal 17 waant u zich in Parijs of Londen, zonder dat de tijd stil heeft gestaan. Geen gerenommeerde klassiekers, maar authentieke handel en boetiekjes voor de ware fijnproever. In de voormalige tramremise zijn drie nieuwe huurders gekomen. Ontdek het geheim van de standvastige sokken, tijdloze damesbasics en de antiquair met een inventief werktuig uit de koloniale tijd.
De buurt, de toerist, de Amsterdammer, de hippe student én de argeloze passant; iedereen is dol op De Hallen in Amsterdam Oud-West. Sinds de publieke opening van de monumentale oude tramremise, gaan mensen er massaal naar film en food, naar winkels en de bibliotheek.
Onze Hal 17 is nog wat onontdekt bij het grote publiek. Geheel onterecht en daarom onze geheimtip. We hebben er zulke leuke huurders en er zijn er drie bijgekomen. Ze richten zich elk vanuit een andere hoek op de wereld van morgen: die is duurzaam en heeft kwaliteit.
Bijzondere hebbedingetjes uit vervlogen tijden
Antiquair Bert Kraker op huisnummer 1 is het meest letterlijke voorbeeld. Zijn waren gaan al eeuwenlang mee. Kraker: “Antiek is slow business, je bent verzamelaar van bijzondere verhalen. De vraag blijft: wiens oog voor detail kan ik vangen?”
De 40-jarige Kraker zit al 22 jaar in het vak. Hij reisde ervoor de hele wereld over, heeft in zijn winkel een keur aan curiositeiten en specialiseerde zich in wetenschappelijke instrumenten. “Ik ben als persoon gevormd door mijn klanten. De mensen voedden mij met hun begeistering voor handigheidjes.”
Hij is dit jaar naar de Hallen verhuisd en heeft zijn schatten uitgestald in het paarsroze interieur van de vorige huurder, een designer. “Een beetje eclectisch, mensen reageren heel positief.” De winkeltjes zijn voor de ware fijnproever, want, aldus Bert Kraker: “Bij mij moet je zelf op ontdekkingsreis, alles wat ik aanbied heeft diepgang.”
Filmpje waarin Bert Kraker de paallader demonstreert: een wel heel inventief werktuig uit de koloniale tijd.
krakerantiek.nl
Koffie of bubbels tijdens het shoppen
Tegenover Bert Kraker huist modemerk LaSalle Amsterdam, dat luxe essentials voor dames presenteert. Sjieke tijdloze basics, die de vrouw “zelfvertrouwen en klasse” bieden. “We gebruiken alleen natuurlijke materialen en onze gehele productie is in Europa” vertelt eigenaar Ana Nikovska. “Het duurt langer, is kostbaarder én gaat langer mee. Je kiest iets speciaals met een goed verhaal. Ambachtelijk en soms ook ecologisch, bijvoorbeeld met restmateriaal van soja uit de voedselproductie we vesten en truien van maken.”
Bij een goed verhaal hoort een onvergetelijke winkelervaring, dus trakteert LaSalle je op koffie of prosecco. Nikovska: “We richten ons op mensen die uitgekeken zijn op de McDonalds van het leven, die verder denken dan ‘ik wil alles snel en goedkoop’’.
The only pair that stays a couple
Bij het verhaal van Nikovska sluit het verhaal van sokkenmerk Qnoop op nummer 6 naadloos aan. Met de slogan “The only pair that stays a couple” verovert bedenker en eigenaar Dirk Vis Amsterdam en de wereld, de kleurrijke stijlvolle sokken zijn in 14 landen verkrijgbaar. Met een inventieve knoop aan de ene en lusje aan de andere sok, zorgt Qnoop ervoor dat je niet meer ‘gemiddeld 1,3 sokken per maand’ kwijtraakt. Ook Qnoop produceert enkel in Europa en heeft hergebruik –bijvoorbeeld in het materiaal van de knopen- hoog in het vaandel.
Vis, voormalig consultant op de Zuidas, opende in september deze eerste fysieke winkel. “Ik voel me ontzettend thuis in de Hallen. Middenin een creatief en bruisend gebied, ik kan het ‘óh-moment’ van de sokken zelf zien. Die rechtstreekse reacties zijn heel leuk.”
Zijn klanten moeten lachen om de knoop en de lus en herkennen het probleem. Vis: “Iedereen raakt sokken kwijt.”
Change starts from your feet up
De eigenaar van Qnoop is zelf buurtbewoner in West en fietste naar eigen zeggen vaak “met angst voor sloop” langs de oude remise toen die nog dicht was. “Dit soort panden bepalen of het leuk is om in een stad te wonen. Het idealisme waarmee Stadsherstel panden opnieuw leven inblaast en de omgeving opknapt, herken ik. Het is belangrijk om je ervan bewust te zijn welk verschil je als persoon of bedrijf kunt maken, terwijl je óók rendabel bent. Oftewel: Change starts from your feet up.”
Art-Nouveau en BerlagianismeDe voormalige tramremise is een rijksmonument en kwam van 1902 tot 1928 in opdracht van de Dienst der Publieke Werken tot stand. De bouwstijl is voornamelijk rationalisme, met invloeden uit Art-Nouveau en ‘Berlagianisme’. |