Op de plek van de
oude wagenloods
herrees een strijkijzer

O

Overtoom 373

Overtoom 373, Amsterdam

Achter de oudste paardentramremise van Nederland is op het de plek van de afgebrande wagenloods een nieuw gebouw neergezet. Het kinderhuis Villa Spijker is gebouwd voor meervoudig gehandicapte kinderen en is genoemd naar het Spijkersterrein. Het gebouw heeft de vorm van een golf die uit het Vondelpark oprijst en wordt daardoor ook wel ‘het strijkijzer’ genoemd.

1659
Kruitmolen
1709
Ontploffing kruitmolen
1719
Buitenplaats en katoenindustrie
1822
Hagel/loodgieterij
1876
Wagenloods, paardentramremise
1984
Afgebrand
1999
Stadsherstel eigenaar
2004
Nieuwbouw
Nu
Bedrijfsruimte en woningen
Pand
Wagenloods paardentram

Amsterdamsche Omnibus Maatschappij

Toen de paardentram eind 19e eeuw vanaf het Leidseplein richting Amstelveenseweg reed konden paard en rijtuig de remise inrijden. Van het kantoorgebouwtje van de AOM, Amsterdamsche Omnibus Maatschappij, had architect Van Gendt daarom de voorgevel van een schuine hoek voorzien, zodat de tram precies de steeg in kon komen. Vanuit dit kantoor is indertijd de dienstregeling stipt bijgehouden. Verderop in de steeg konden de paarden via drie ingangen de paardenstal in. De tram zelf werd over de rail naar de achterin gelegen wagenloods gereden. Dit bleef zo totdat de AOM ermee ophield.

Touringcarbedrijf
J.H. Spijkers

Bekend van de schoolreisjes

In 1936 verhuurde de gemeente het complex aan Joseph Hendrikus Spijkers, die de Autoverhuurinrichting van het Zeeburgerpad 12-12a naar hier verplaatste en zelf in de voorste woning aan de Overtoom ging wonen. Het terrein kreeg door hem de naam ‘Spijkersterrein’.

Het bedrijf was in 1924 opgericht. In 1938 vestigde het Centraal Bureau ter bevordering van Touringcarreizen (Cebuto) een bijkantoor in de voormalige directiekamer van de AOM in het voorhuis aan de Overtoom. Cebuto was sinds 1933 een samenwerkingsverband van een aantal reisbureaus en vervoersondernemingen dat touringcarvakanties ging organiseren. De twee bedrijven gingen samen en in 1939 had Spijkers 83 automobielen.

Spijker kocht het complex in 1950. Het bedrijf groeide uit tot een modern touringcarbedrijf onder de naam Spijkers Cebuto B.V.. Zij waren onder andere bekend van het vervoer van scholieren voor zwemlessen en schoolreisjes. In de wagenloods stonden de bussen.

Eind 1984 brandde het kunststof dak af waardoor de autobussen in de open lucht stonden. In de tientallen jaren dat de remise dienst heeft gedaan als stalling en garage is heel wat afgewerkte olie in de bodem verdwenen. Meerdere smeerputten werden er gebruikt voor het onderhoud van de bussen.

Opgeheven
Speculatieobject

De prijs ging steeds omhoog

Door de toename van het verkeer in de stad, en zeker ook op de Overtoom, werd de vestiging van Spijkers onpraktisch. Uiteindelijk werd het bedrijf in 1985 opgeheven. De weduwe van Joseph verkocht het hele complex in 1988 voor een half miljoen gulden aan een projectontwikkelaar. Hiermee werd het complex een speculatieobject, want nog geen maand later werd het alweer verkocht, nu voor driekwart miljoen gulden.

Uiteindelijk belandde het complex in handen van Cocon Vastgoed Management B.V. dat plannen ontwikkelde voor nieuwbouw en sloop van de oude paardentramremise. Gelukkig ging dat niet door en kon Stadsherstel dit belangrijke industriële monument kopen. Lees daarover HIER meer.

Rol van Stadsherstel
Bouw van een strijkijzer

Architectenbureau Kenti en Partners, die ook restauratiearchitect was van de monumentale panden, ontwierp een nieuw gebouw op de plek van de wagenloods. In eerste instantie werd een villa-achtig gebouw ontworpen geheel in de geest van het bestemmingsplan. Het plan vond echter geen genade in de ogen van de welstandscommissie.

In plaats van een ‘Vondelparkvilla’ met grote balkons en verspringende platte daken dringt de commissie aan op een gesloten bouwmassa. De architect ontwierp hierop een futuristisch gebouw dat als het ware als een golf uit het Vondelpark oprijst. De golf slaat vlak voor de smederij om in een strakke transparante gevel, die op de vlucht (voorover hellend) is gebouwd.

De gevels zijn gemaakt van donkere ijzerklinkers in uitsluitend halve stenen met een donkere antracietkleurige specie. Het dak is met toendramos bedekt zodat het gebouw inderdaad lijkt op te rijzen vanuit het park. Ook de balkons zijn in de golf opgenomen, zodat het daadwerkelijk een gesloten bouwmassa is geworden. Welstand was erg enthousiast en prijst de “James Bondachtige architectuur”. Op de bouw wordt het ontwerp al snel het strijkijzer genoemd, een erenaam.

Het gebruik
Villa Spijker

Een ouder initiatief

Op de begane grond van de Villa is een woon-zorgcomplex voor meervoudig complex gehandicapte kinderen gevestigd. Alle kinderen hebben hun eigen leef/woonruimte en delen een gemeenschapskamer en keuken. Zo wordt zoveel mogelijk gestreefd naar een zelfstandige woonsituatie. Op de bovenste etage is een woning gesitueerd voor de ouders. Onder het gebouw is een parkeergarage gecreëerd die bereikbaar is met een autolift.

Omdat de kinderen niet tegen direct invallend licht kunnen is er hoog op de begane grond een doorlopende band van glazen bouwstenen opgenomen zodat het daglicht diffuus de kinderwoning binnenkomt. De tuin die grenst aan het Vondelpark is een speciaal ontworpen geur- en gevoeltuin voor de kinderen

Eén van de bewoners van het eerste uur was Hannah. Haar ouders, Syl van Duyn en Beer Boneschansker, waren de initiatiefnemers van Villa Spijker. Hun visie werd werkelijkheid toen zij uiteindelijk jaren in het huis woonden als bovenburen van hun dochter. Boneschansker was vol lof over Stadsherstel. “Stadsherstel gaf de aanzet tot een experiment, dat veel kans heeft op navolging. Uniek is dat een non-profitorganisatie een eminente bijdrage leverde aan het scheppen van optimale kansen voor meervoudig complex gehandicapte kinderen”. Beer Bonenschansker schreef er een boek over Hannah.

Bewoner
Een huis voor Hannah

Een boek geschreven door één van de ouders

Samenvatting van het boek: ‘Waar komt die niet-aflatende inzet voor een goed bestaan voor Hannah vandaan? Onder de zorgen schuilt, heel diep verborgen, een diepe, fundamentele angst dat er iets misgaat met Hannah. Dat ik op een dag een telefoontje krijg dat het vlammetje uitgeblazen is. Het is de angst die elke ouder bij zijn eerste pasgeboren baby’tje heeft. Bij Hannah is die angst nooit overgegaan.’

Hannah is een meisje met een meervoudige complexe handicap. Ze is 29 jaar maar functioneert op het niveau van een baby. Als de zorginstelling besluit dat de kleinschalige woonvoorziening waar Hannah woont gesloten wordt en dat alle bewoners naar een grootschalige locatie moeten verhuizen, neemt de vader van Hannah haar weer in huis. Over de periode dat Hannah bij hem woonde hield haar vader een dagboek bij. Het resultaat is een uniek verslag van de zoektocht naar een menswaardig en liefdevol bestaan voor een kind dat over haar eigen leven niet kan beslissen.

Meer informatie

Bronnen:
Archief Stadsherstel
Stadsarchief Amsterdam
Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed
Beeldbank Rijksmuseum
Delpher

Aan dit project hebben meegewerkt:
Restauratiearchitect: Kentie en Partners Architecten te Amsterdam
Restauratieaannemer: Aannemersbedrijf Konst & Van Polen te Westwoud

Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren en het webverkeer te analyseren. De analytische cookies zijn volledig geanonimiseerd en worden niet gedeeld. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Ok, ik wil verder".
instellingen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om statistieken van de website bij te houden. De analytische cookies zijn volledig geanonimiseerd en worden niet gedeeld. Tevens wordt het laatste octet van het IP-adres automatisch gemaskeerd.