Winteravonden aan de Amstel: In de Salon van Vielgorsky

Muziek

wo 14 dec
Agenda Olga Pashchenko Foto Yat Ho Tsang
Wanneer Tijd Waar  
wo 14 dec 20:15 Posthoornkerk Kaartverkoop
Posthoornkerk - buiten gevel
Posthoornkerk
Haarlemmerstraat 124-126
1013EX Amsterdam

Dit concert in de Posthoornkerk is in het kader van festival Winteravonden aan de Amstel.

Uitvoerenden

Olga Pashchenko (fortepiano)

Joseph Puglia (viool)

Emlyn Stam (altviool)

Viola de Hoog (cello)

Margaret Urquhart (contrabas)

Anna Azernikova (sopraan)

 

Programma

Alexander Aljabjev (1787-1851)/ Michail Glinka (1804-1857)

Variaties op De Nachtegaal, voor piano

 

Michail Glinka (1804-1857)

Selectie uit Liederen

 

Johann Nepomuk Hummel (1778-1837)

Pianokwintet in Es, op.87

 

Pauze

 

Franz Schubert (1797-1828)

Pianokwintet in A, D.667 (‘Forellenkwintet’)

 

 

Europa, eerste helft van de negentiende eeuw. Muziekliefhebbers komen in huizen van de aristocratie en burgerij naar ‘muzieksalons’ om samen met familie en vrienden te musiceren. Of om een privé-uitvoering van een doorreizende beroemdheid bij te wonen.

Elke Europese hoofdstad had destijds zo zijn adressen. Een van de meest invloedrijke muzieksalons van Sint-Petersburg was die van de gebroeders Vielgorski: Michail (1788-1856) en Matvej (1794-1866). Hier moest je zijn als je Glinka, Liszt, Schumann, Meyerbeer, Verdi, Berlioz of Wagner wilde ontmoeten in een informele sfeer.

Michail Glinka was een graag geziene gast bij de gebroeders Vielgorski. Hij had een mooie stem en was altijd bereid om voor te spelen uit zijn bundel met ‘34 stukken voor zang en piano’. Deze romantische, melodieuze en weemoedige liederen behoren nog altijd tot de meest gezongen romancen uit het 19-eeuwse Russische liedrepertoire. In dit concert hoort u een selectie van deze liederen.

Van dezelfde Glinka staan de Variaties op ‘De Nachtegaal’ op het programma. De Nachtegaal was een populair lied uit 1825 van Alexander Aljabjev dat gezongen werd door populaire zangeressen, ieder met hun eigen virtuoze cadens.

Halsbrekende virtuoze passages waren ook de specialiteit van Johann Nepomuk Hummel. Deze gerenommeerde Oostenrijkse pianist componeerde vooral voor zijn eigen recitals, een uitgelezen kans om zijn technische mogelijkheden te demonstreren. De piano speelt zelfs de hoofdrol in Hummels kamermuziek, zoals het Pianokwintet uit 1802.

Franz Schubert gebruikte dit kwintet als studiemateriaal toen hij aan zijn beroemde Forellenkwintet werkte. De opmerkelijke titel komt van Schuberts lied Die Forelle, dat in het vierde deel opnieuw wordt gebruikt. Het kwintet klonk tijdens de populaire, drukbezochte soirées in muzieksalons van Schuberts vrienden uit die periode. Deze Schubertiades waren de voorlopers van festivals en concertseries rond Schuberts muziek zoals die hedentendage nog georganiseerd worden, overal ter wereld.

(Olga de Kort)

 

Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren en het webverkeer te analyseren. De analytische cookies zijn volledig geanonimiseerd en worden niet gedeeld. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Ok, ik wil verder".
instellingen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om statistieken van de website bij te houden. De analytische cookies zijn volledig geanonimiseerd en worden niet gedeeld. Tevens wordt het laatste octet van het IP-adres automatisch gemaskeerd.