Wist u dat er in Amsterdam Zuid maar liefst 65 straten genoemd zijn naar componisten? Hun namen sieren zwijgzaam de lommerrijke straten van de Concertgebouwbuurt, de Berlage-buurt, De Pijp, ja zelfs de glitter, glamour en blingbling rond de Zuidas! Wist u dat daar wel 45 Nederlandse componisten bij zijn? Wist u dat hun muziek maar heel zelden wordt uitgevoerd? Festival Muze van Zuid laat die muziek klinken o.a. bij ons in de Vondelkerk.
Slotconcert 4de editie Muze van Zuid
Eerbetoon aan Diepenbrock (aanvang 21.00u)
Choir in residence Consensus Vocalis o.l.v. Béni Csillag
De langeur van prins der dichters Verlaine
Chanson d’automne (Verlaine)
Alphons Diepenbrock was gegrepen door de ‘langueur’ van Verlaine. Hij was erbij toen de prins der Franse dichters ons land bezocht en op uitnodiging van de (literaire) Beweging van Tachtig op 7 november 1892 een lezing gaf in Amsterdam. Voor het Amsterdamsch Vocaal Kwartet schreef Diepenbrock op 8 september 1897 het schitterende Chanson d’automne. Sterzangers uit die tijd als Aaltje Noordewier-Reddingius, Cato Loman, Johan Rogmans en Johannes Messchaert bundelden hun krachten tijdens de première van het werk.
Sem Dresden, een van de pioniers van de Nederlandse professionele koorzang, liet deze muziek klinken op 24 oktober 1916 met zijn ‘Madrigaal-Vereeniging’. Het werd volgens Diepenbrock een ‘prachtige uitvoering’ in het Concertgebouw.
Eerbetoon van Diepenbrock aan bouwmeester Cuypers
Caelestis urbs Jerusalem voor 5-stemmig gemengd koor a cappella
Caelestis urbs Jerusalem werd door Diepenbrock geschreven in 1897 ter viering van de zeventigste verjaardag van Pierre Cuypers (1827-1921). In dit eerbetoon aan de bouwmeester bezingt het koor onder meer het geklop en gebeitel van kundige steenhouwers. De architect van onder meer Het Rijksmuseum, die met zijn neogotische stijl een stempel op de skyline van Amsterdam drukte, was van moederszijde familie van Diepenbrock. De componist bezocht in zijn jeugd regelmatig diens atelier. Het werk en de visie van Cuypers waren van invloed op Diepenbrocks eigen stijl van componeren:
‘Eén ding heb ik van Cuypers geleerd dat een groote indruk als jongen op mij maakte, dat hij zei dat de Gothiek dít vóór had boven andere bouwstijlen, dat ieder detail constructieve en tevens decoratieve waarde had. Dit heeft langzamerhand mij ook de muziek leeren begrijpen’, aldus Diepenbrock.
De première van Caelestis urbs Jerusalem verwijst naar de koorcultuur zoals die vanaf eind 19e eeuw werd opgebouwd in Nederland. In de voorhal van het Rijksmuseum dirigeerde Anton Averkamp op 16 mei 1897 de première met zijn destijds befaamde ‘Klein-koor a cappella’, waarmee werken van componisten uit de Lage Landen werden herontdekt.
Afsluitend Wijnconcert (aanvang ca21.30u)
Het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet
Sergio Hamerslag, Bart de Kater, Tom Wolfs & Jesse Faber.
Het slotconcert is een feest voor oren én smaakpapillen! Een optreden van Het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet prijkte al enkele jaren als hartenwens op ons verlanglijstje. Nu is het zover!
Vinoloog
Tom Wolfs is sterklarinettist én vinoloog. Hij schenkt je toepasselijke wijnen, expliceert daarbij de te verwachte smaakexplosies in je gehemelte en hangt het festival nog even goed in het glas.
Terwijl je geniet van een goed glas wijn, vult Het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet de akoestiek van de Vondelkerk met hemelse harmonieën in klarinetklanken. De muziek? De blazers vroegen smulpapen onder onze componisten hun ervaring van bouquet om te zetten in muziek. Daaronder de eminente Nederlandse componist en blazer van het NBE Guillermo Lago. Verder klinkt onder meer muziek van Mahler, wandelvriend uit Wenen van Diepenbrock uit de Verhulststraat.
Proost!