Dit door de wol geverfde duo schetst aan hand van de muziek van Johann Sebastian Bach en zijn zonen een muzikaal beeld van de ontwikkeling van de enigszins technische barokstijl van vader Bach naar de emotionele rococostijl van zijn zonen Wilhelm Friedemann en Carl Philipp Emanuel.
Terwijl de barokmuziek van Johann Sebastiaan zich kenmerkt door een wat rationele benadering van compositietechnieken, kenmerkt de rococostijl zich door zijn “Empfindsamkeit” en “Sturm und Drang”. Dit is de tijd van het irrationalisme en gevoel en emotie zonder remmingen. In dit veelzijdig en afwisselend programma gaat U de contrasten horen in de volgende werken:
Programma:
Johann Sebastian Bach:
– Sonate in b BWV 1030: Andante-Largo e dolce-Presto en de Sonate in e BWV 1034.
– Sonate in e BWV 1034: Adagio ma non tanto-Allegro-Andante-Allegro
Carl Philip Emanuel Bach:
– Sonate in C Wq. 73; uit sonate in a WQ 132 voor fluit solo: Poco adagio
– uit sonate in a WQ 132 voor fluit solo: Poco adagio
Wilhelm Friedeman Bach:
– Fantasie in e klein Falck 21 voor klavecimbel solo
Raymond Honing en Ursula Dütschler
Raymond Honing behoort tot een nieuwe generatie musici die hun energie voor een groot deel wijden aan zowel oude als nieuwe muziek. Na drie studies aan het Conservatorium van Amsterdam, te weten fluit, traverso en kamermuziek, begon hij een carrière die drie eeuwen muziek omvat. Van Barok op de een-kleppen traverso en vroeg-romantische muziek op de acht-kleppen traverso tot eigentijdse muziek op de moderne Boehmfluit, inclusief alt en bas.
Hij is eerste fluitist van Sinfonia Rotterdam en speelde in o.a. het Nieuw Ensemble, Asko-Schönberg Ensemble ,Musikfabrik, Ives Ensemble, Anima Eterna en Combattimento Consort.
Ursula Dütschler werd in Thun (Zwitserland) geboren en kreeg al op vijfjarige leeftijd haar eerste klavecimbel lessen. Zij studeerde op het conservatorium in Bern bij Jörg Ewald Dähler en bij Kenneth Gilbert aan het Mozarteum in Salzburg. In 1990 volgde een studie op de fortepiano bij Malcolm Bilson aan de Cornell University in de Verenigde Staten.
Op beide instrumenten heeft Ursula een veelzijdige concertpraktijk ontwikkeld en is ze op verschillende internationale podia en festivals te horen, zowel als soliste als in diverse kamermuziek ensembles en duo formaties.