Tentoonstelling in de Oosterkerk.
In de tentoonstelling ‘Componisten in oorlogstijd’ worden de levens van twintig in de Tweede Wereldoorlog vervolgde musici belicht met foto’s, documenten, brieven, tekeningen en muziekfragmenten. De componisten werden vervolgd om hun afkomst of standpunten, doken onder, gingen in het verzet of werden gedeporteerd. Acht van deze componisten hebben de oorlog niet overleefd.
Tijdens de oorlog was hun werk verboden; na de oorlog werden hun namen en hun werken vergeten. Deze componisten krijgen nu een podium in de Oosterkerk te Amsterdam.
De reizende tentoonstelling is een initiatief van de Leo Smit Stichting, mogelijk gemaakt door Stichting Marorgelden en Stichting Levi Lassen.
Vergeten componisten
Nederland kende een bloeiend muziekleven in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw. Componisten als Géza Frid en Rosy Wertheim hadden een internationale carrière; koordirigent en componist Israël Olman was geliefd bij duizenden zangers. Max Vredenburg en Hans Lachman componeerden muziek bij films; in het Concertgebouw klonken composities van Henriëtte Bosmans en Leo Smit. Nederland was een veilige haven waar buitenlandse vluchtelingen als Franz Weisz en Hans Krieg een nieuw leven opbouwden. De Tweede Wereldoorlog maakte een abrupt einde aan soms pas ontluikende, soms glansrijke muzikale carrières. Dit deel van de Nederlandse muziekgeschiedenis is maar weinig verteld. In de tentoonstelling maakt de bezoeker kennis met deze – bijna – vergeten componisten door verhalen en brieven te lezen, foto’s en manuscripten te bekijken en naar de muziek te luisteren. Dat brengt de componisten en hun werk dichterbij.