Bach, Schumann, Schubert en Liszt uitgevoerd door de éminence grise onder de Nederlandse pianisten.
PROGRAMMA:
BACH Eerste Franse Suite
SCHUMANN Kreisleriana
SCHUBERT Impromptu op.142/1
LISZT Il penseroso
LISZT Variaties op een motief uit Bachs Cantate Weinen, KLagen
TOELICHTING
Bachs eerste Franse Suite is een meesterwerk: zangerig, vitaal, gracieus, lieflijk, diepzinnig en vitaal. Kortom een staalkaart van boeiende affecten.
Helaas hoor je deze fraaie compositie haast nooit in de concertzaal. Bach componeerde overigens alle Franse Suites voor zijn vrouw Anna Magdalena, een begaafde zangeres.
Schumanns Kreisleriana is een van de meest persoonlijke composities van deze zo bij uitstek dichterlijke componist. We beluisteren passie, tederheid, vertwijfeling, maar soms ook verwachtingsvolle momenten. Schumann componeerde dit werk terwijl onophoudelijk het beeld van Clara Wieck hem voor de ogen zweefde. Maar helaas maakte de vader van Clara iedere vorm van contact tussen Robert en Clara onmogelijk en dat maakte Schumann radeloos.
Er zijn acht delen, die meestal direct in elkaar overgaan. Verrassend is het slot van het laatste deel: een echte dans waarbij aan het eind de danser van het toneel verdwijnt en de muziek overgaat in een mysterieuze stilte.
Schuberts Impromptu in f klein is een toonbeeld van melodieuze schoonheid. Prachtig is de samenspraak tussen hoge noten in de discant en lage noten in de bas die samen een eindeloze melodie vormen hetgeen zo typerend is voor deze wonderlijke componist.
Liszt Il Penseroso is geïnspireerd op een prachtig beeld van Michelangelo en geeft een fascinerende voorafschaduwing van de harmonische vernieuwingen van Wagner.
Liszt Variaties op een motief uit Bachs Cantate Weinen, Klagen, werd gecomponeerd in een van de moeilijkste periodes van Liszt. Zijn dochter Blandine was plotseling gestorven, zijn huwelijk met een Russische prinses werd door de paus verboden en zijn loopbaan als dirigent in Weiner was door intriges onmogelijk gemaakt.
Het werk bestaat uit drie delen, die onmiddellijk in elkaar overgaan: het eerste deel is voornamelijk dramatisch met talrijke tragische momenten. Het tweede is een zeer chromatisch recitatief waarin een immense droefheid een uitweg zoekt.
Het derde en laatste deel brengt de oplossing. Evenals Bach neemt Liszt zijn toevlucht tot een prachtig koraal waarin Godsvertrouwen en overgave het laatste woord hebben.
Met dit concert opent Willem Brons zijn jaarlijkse masterclasses die dit jaar voor de 25e keer plaatsvinden in het Conservatorium van Amsterdam. Het slotconcert vindt plaats op 29 augustus in de Amstelkerk.