Het Erard Ensemble verkent al zo'n 15 jaar het kamermuziekrepertoire uit de 19de eeuw aan de hand van de klank van een authentieke Erard vleugel uit 1851. Beleef deze bijzondere ervaring met ons mee in onze bijzondere monumenten.
Als jongen van 15 kwam Johannes Brahms in contact met de Hongaarse violist Ede Reményi die hem liet kennis maken met Hongaarse muziek. Het virtuoze en meeslepende karakter van deze muziek maakte een grote indruk op Brahms die gedurende zijn hele leven elementen van Hongaarse muziek in zijn composities liet terug komen, vaak op emotionele hoogtepunten in het werk. Een goed voorbeeld hiervan vinden we in het laatste deel van het Eerste Pianokwartet waarin steeds opzwepender tempo’s en virtuoze gebaren voor een zinderend einde zorgen.
Het Pianokwartet van Brahms wordt voorafgegaan door het feestelijke Serenade Trio van de Hongaarse componist Ernö Dohnányi. Het is een verrassend en zeer onderhoudend werk voor viool, altviool en cello waarin de vijf delen grote onderlinge contrasten vertonen.
Uitvoerenden:
Erard Ensemble
Casper Bleumers (viool)
Ásdís Valdimarsdóttir (altviool)
Jan Bastiaan Neven (cello)
Edward Janning (piano, Erard 1851)
Programma:
Ernö Dohnányí (1877-1960): Serenade Trio voor viool, altviool en cello in C, opus 10
Johannes Brahms (1833-1897): Eerste Pianokwartet in g, opus 25